-
Reproduction-no.: rba_c005588 Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln
Modersohn-Becker, Paula, Selbstbildnis vor blaugrauem Grund, Museum Ludwig, Köln, Inv.-Nr. ML 76/2730
-
WORK PHOTO
Karteikarte zum Objekt
Image credits: Museum Ludwig, Köln, 99..1.15.0 --- Picture hidden for legal reasons. ---
Modersohn-Becker, Paula, Selbstbildnis vor blaugrauem Grund, Museum Ludwig, Köln, Inv.-Nr. ML 76/2730
-
WORK PHOTO
Karteikarte zum Objekt
Image credits: Museum Ludwig, Köln, 99..1.15.0 --- Picture hidden for legal reasons. ---
Modersohn-Becker, Paula, Selbstbildnis vor blaugrauem Grund, Museum Ludwig, Köln, Inv.-Nr. ML 76/2730
-
WORK PHOTO
Karteikarte zum Objekt
Image credits: Museum Ludwig, Köln, 99..1.15.0 --- Picture hidden for legal reasons. ---
Modersohn-Becker, Paula, Selbstbildnis vor blaugrauem Grund, Museum Ludwig, Köln, Inv.-Nr. ML 76/2730
-
Reproduction-no.: rba_mf056503 Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln
Modersohn-Becker, Paula, Selbstbildnis vor blaugrauem Grund, Museum Ludwig, Köln, Inv.-Nr. ML 76/2730
Additional analogue pictures
- Photo no.: RBA C 005588, Shooting date: 1982
- Photo no.: RBA 056 503
-
These negatives/slides are analogous. They can be viewed in the Rheinische Bildarchiv. Please direct your inquiry to the office of the Rheinische Bildarchiv: rba@rbakoeln.de.
|
Modersohn-Becker, Paula
HideModersohn-Becker, Paula [f]
Profession: Malerin, Zeichnerin, Radiererin
born: 08.02.1876
died: 20.11.1907 in Worpswede
Country of proof: Deutschland
active in Worpswede: 1898-1907
active in Paris: 1906-1907
Ehepartnerin, Modersohn, Otto
Exhibitions
Teilnehmer an documenta 1, Kassel 1955 (Malerei) Teilnehmer an documenta 3, Kassel 1964 (Zeichenkunst)
Literature
Thieme-Becker, Bd. 24, 1930 documenta, Kassel 1955, S. 52 documenta III, Kassel 1964, Bd. 2, S. 162
Selbstbildnis vor blaugrauem Grund, (Self-Portrait in Front of Blue Background) 1906
Köln, Museum Ludwig, Inv.-Nr. ML 76/2730, Überweisung Wallraf-Richartz-Museum 1976
Bild
Oil on cardboard,
45,7 x 29,7 cm
Provenance
•
until 1948, Leopold Kalckreuth (Graf), Stuttgart
•
without date, Ernst König, Köln
• 1948-1976, Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Köln, Inv.-Nr.: WRM 2730 (Purchase 1948)
Exhibitions
Meisterwerke des ML, Nara (u. a.) 1995
Hide
Meisterwerke des Museum Ludwig Köln
11.02.1995-19.03.1995 Nara (Nara-Ken), Nara Prefectural Museum of Art 25.03.1995-10.05.1995 Kochi (Kochi), Museum of Art, Kochi 17.05.1995-25.06.1995 Yamagata, Yamagata Museum of Art 17.05.1995-25.06.1995 Tobu, Tobu Museum of Art 12.08.1995-10.10.1995 Yokohama, Yokohama Museum of Art
Expressionisten, Köln 1996
Hide
Die Expressionisten Vom Aufbruch bis zur Verfemung
01.05.1996-25.08.1996 Köln, Museum Ludwig
Private Schätze, Hamburg 2001
Hide
Private Schätze. Über das Sammeln von Kunst in Hamburg bis 1933
23.03.2001-17.06.2001 Hamburg, Hamburger Kunsthalle
Modersohn-Becker, Paula, Paris 2016
Hide
Paula Modersohn-Becker: L´intensité d´un regard
08.04.2016-21.08.2016 Paris, Musée d´Art moderne de la Ville de Paris
Literature
Köln WRM, Gemälde des 20. Jhs., 1974, S. 135, Abbildung Nr. 213
Hide
Evelyn Weiss, Othmar Metzger und Ingrid Jenderko, Katalog der Gemälde des 20. Jahrhunderts. Die älteren Generationen bis 1915 im Wallraf-Richartz-Museum - mit Teilen der Sammlung Ludwig - und im Kunstgewerbemuseum
in: Kataloge des Wallraf-Richartz-Museums
edited by Gert von der Osten und Horst Keller
edited by Wallraf-Richartz-Museum
Köln 1974
KMB: Ya Köln 10 1974c
Köln ML, Handbuch, 1979, S. 529, Farbabbildung S. 529.531
Hide
Adam C. Oellers
edited by Museum Ludwig
(= Handbuch Museum Ludwig, 1)
Kunst des 20. Jahrhunderts. Gemälde, Skulpturen, Collagen, Objekte, Environments
Köln 1979
RBA
Köln ML, Bestandskatalog I, 1986, S. 17, Farbabb. S. 18, Kat-Nr. 18
Hide
Siegfried Gohr, Museum Ludwig Köln. Gemälde, Skulpturen, Environments vom Expressionismus bis zur Gegenwart. Tafelband
edited by Museum Ludwig
München 1986
KMB: Ya Köln 105 1986a
Köln ML, Bestandskatalog II, 1986, S. 171
Hide
Gerhard Kolberg (Bearbeiter) und Evelyn Weiss (Bearbeiter), Museum Ludwig Köln. Gemälde, Skulpturen, Environments vom Expressionismus bis zur Gegenwart
edited by Siegfried Gohr
München 1986
KMB: Ya Köln 105 1986a
Meisterwerke des ML, Nara (u. a.) 1995, S. 159-160, Farbabbildung S. 57, Kat-Nr. 18
Hide
Meisterwerke des Museum Ludwig Köln
edited by Evelyn Weiss
Tokyo 1995
Expressionisten, Köln 1996, Farbabbildung 31, S. 38, Kat-Nr. 298
Hide
Helga Behn, Gert Berghoff, Agnes von der Borch, Otto Dann und Peter & Fischer, Alfred M. & Froning, Hubertus & Gallwitz, Klaus & Herrmann, Barbara & Hoberg, Annegret & Kolberg, Gerhard & Lohberg, Gabriele & Ludwig, Peter & Moeller, Magdalena M. Dering, Die Expressionisten. Vom Aufbruch bis zur Verfemung
edited by Gerhard Kolberg
edited by Museum Ludwig
Ausstellung im Museum Ludwig Köln, 1. Juni 1996 bis 25. August 1996
Stuttgart 1996
RBA 474/1996
Köln ML, Kunst des 20. Jahrhunderts, 1996, S. 500/501, Farbabb. S. 501
Hide
Kunst des 20. Jahrhunderts. Museum Ludwig Köln
edited by Museum Ludwig
Köln 1996
Schumacher-Haardt, Künstlerporträt im Expressionismus, 1997, S. 166, 256
Private Schätze, Hamburg 2001, S. 261; Farbtafel S. 133; Kat. Nr. 105
Hide
Private Schätze. Über das Sammeln von Kunst in Hamburg bis 1933
edited by Ulrich Luckhardt und Uwe M. Schneede
Hamburg 2001
KMB: Yg Hambur 30 2001
Modersohn-Becker, Paula, Paris 2016, S. 108, Abb. S. 109
Hide
Paula Modersohn-Becker
edited by Musée d'art moderne de la ville de Paris
Paris 2016
Köln ML, 20./21. Jahrhundert, 2018, S. 401 mit Abb.
Hide
Museum Ludwig. Kunst 20./21. Jahrhundert, Sammlung Malerei, Skulptur, Neue Medien
edited by Yilmaz Dziewior
edited by Museum Ludwig
Köln 2018
WVZ Modersohn-Becker, Paula, München 1998, S. 442, Abb. 626, S. 443, Kat-Nr. 626
Explanations for this objectI know who Iam. [Überschrift] She looks coolly at the viewer, almost dismissively, which gives her an air of self-confidence. In her self-portrait, Paula Modersohn-Becker presents herself as an artist who has secured her place in the male-dominated world of the Expressionists. Behind the pose of demonstrative strength are the battles that she must have fought. The bare, elongated neck suggests vulnerability. But the fact that the painter does not conceal this vulnerable spot and instead positions it in the middle of the picture as the brightest area characterizes the supposedly feminine vulnerability as something that has been overcome. The artist has an assured demeanor, the exact opposite of supposedly masculine shows of strength. This late work reveals the influence of Egyptian mummy portraits, which the artist studied at the Louvre. To her, art is what withdraws from the dullness of the contemporary and is as distant as ancient Egypt. This is also part of the strangeness with which this self-portrait gazes at the viewer.
CommentaryDie Erweiterung des Titels "Selbstbildnis" auf "Selbstbildnis vor blaugrauem Grund" wurde aus dem Werkverzeichnis von 1998 übernommen.
Ikonographie
48 C 51 3, Porträt, Selbstporträt eines Malers 61 BB 2 (MODERSOHN-BECKER, Paula) 11 (+51), weibliche Personen, deren Namen bekannt ist
46 A 13
|